Wereldvisie | Worldview

In onze voorbereiding op het vertrek naar Albanië hoorde ik verschillende keren om me heen: “Je hoeft niet naar het buitenland om te evangeliseren.” Strikt genomen is dit waar, ook in Nederland zijn er veel mensen die niet of nauwelijks met God geconfronteerd worden in hun dagelijks leven. En ook in Nederland is er veel evangelisatiewerk te doen. Toch kwam deze uitspraak in de afgelopen weken verschillende keren terug in mijn gedachten.

De afgelopen maanden zijn maanden geweest waarin we veel geleerd hebben. Dat begon al in januari tijdens de online GO-conferentie. Het terugkerende thema gedurende deze zevendaagse training waren de drie verschillende wereldvisies:

  1. Shame and honor (schaamte en eer);
  2. Guilt and innocence (schuld en onschuld);
  3. Fear and power (angst en macht).

De manier hoe we de Bijbel lezen hangt sterk samen met de wereldvisie waarmee we opgegroeid zijn. In de westerse wereld zijn we grotendeels opgegroeid met het guilt and innocence principe. Misdaden moeten worden gestraft en vergeving van zonden betekent een rechte verhouding tegenover God.
Deze wereldvisies hielden me bezig en zo hoorden we zondag de Tien Geboden: “Want Ik, de Here, ben een jaloers God, die de zonden van de vaders toerekent aan de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van hen die Mij haten”. Deze passage heb ik tot afgelopen zondag nooit begrepen. Vanuit mijn guilt and innocence achtergrond heb ik moeite met dit stukje omdat het in mijn ogen niet eerlijk is om de kinderen af te rekenen op de zonde van de vader. Vanuit de shame and honor visie die we hier in Albanië zien, valt het opeens op zijn plek. Hier is de naam van de vader heel belangrijk. Zo belangrijk dat het bij het aanvragen van een bonuskaart voor de supermarkt op het inschrijfformulier gevraagd wordt. Ook draagt iedereen hier de naam van zijn vader als een soort tweede achternaam. Zo wordt de hele familie aangekeken op de daden van de vader.
Ondanks dat ik moeite heb met het begrijpen van de Albanese wereldvisie, geeft het me waardevolle inzichten en krijg ik antwoorden op vragen die al jaren op de achtergrond leven. Waar de Bijbel de verschillende wereldvisies met gemak lijkt te overbruggen, blijft het voor ons ingewikkeld.

Moet je naar het buitenland om te evangeliseren? Nee, “Maar wanneer de Heilige Geest over jullie komt, zullen jullie de kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan het einde van de aarde” (Handelingen 1:8).

In our preparation for departure to Albania, I heard a couple of times people saying: “You don’t need to go abroad to spread the gospel.” Strictly speaking, they are right. Also in Holland there are myriads of people that (almost) never encounter God in their daily lives. Also in Holland there is sufficient work to bring the gospel. This saying sticked in my memory the last weeks.  

These were months in which we learned a lot. It started already in January with the online GO conference. The returning theme during this seven-days training was the existence of three major world views  

  • Shame and honor; 
  • Guilt and innocence; 
  • Fear and power. 

The way in which we read the Bible is closely related with the world view in which we were brought up. In the western world, this is dominantly the Guilt and innocence principle. Guilt is being punished and the remission of sins leads to a right relationship with God. 

While thinking about these differences we heard last Sunday the Ten Commandments: “For I the LORD your God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers on the children to the third and the fourth generation of those who hate me.” Up to that moment I never understood this sentence. From the Guilt and innocence point of view I don’t consider it right to punish the children for the sins of the father. But from the Shame and honor point of view that we encounter here in Albania, it makes a lot of sense. Here the name of the father is of great importance. Even to such an extent that to request a loyalty card in the supermarket requires you to note down the name of your father on the form. Your father’s name is added to yours as a kind of second family name. And the whole family is blamed and honored by the father’s acts. 

Even though I have troubles understanding the Albanian world view, it gives me precious insights and answer to a question that have been there in the back of my mind for years. Where the Bible seems to bridge the gap between the different world views easily, for us it remains difficult.  

Do you have to go abroad to spread the gospel? No, but you will receive power when the Holy Spirit has come upon you, and you will be my witnesses in Jerusalem and in all Judea and Samaria, and to the end of the earth.” (Acts 1:8) 

3 reacties

  1. Riekje schreef:

    Mooi Uub!
    Ja ik had jullie liever in Nederland gehouden, evangelie mogelijkheden genoeg.
    Maar als jullie gebruikt mogen worden om daar het heerlijk Evangelie te brengen, dan moet bij moeder de hand op de mond.

    Like

  2. Sannemarijn schreef:

    Mooi geschreven Uub!

    Like

  3. jbemelmans@solcon.nl schreef:

    Hoi Bregit en Ube,

    Ik wilde maar steeds op deze post reageren, maar het kwam er niet van. Ik was echt onder de indruk van dit stukje Ube!! Echt zo mooi geschreven!

    Ik bid voor jullie! Gods zegen met dit mooie werk wat jullie mogen doen!

    Hartelijke groet, tante Jeannette

    Like

Een reactie plaatsen